Veilig elektronisch bankieren heeft u deels zelf in de hand!

 

Veilig elektronisch bankieren staat volop in de belangstelling. Banken stellen strengere veiligheidsregels aan het elektronisch bankieren en betalen door particulieren. Banken leggen daarin een grotere eigen verantwoordelijkheid bij hun klanten.

Wat moet u als ondernemer weten? Er zijn (nog) geen specifieke regels voor zakelijke klanten opgesteld zoals die voor partiulieren wel gelden.
Het is niet onverstandig de regels die voor particulieren gelden - voor zover mogelijk - ook in een zakelijke omgeving toe te passen. Voor uw eigen veiligheid. En die van uw klanten.

Beveilig alle apparatuur die u gebruikt voor internet- en mobiel bankieren, bijv. met virusscanner en firewall. Installeer regelmatig updates. Log direct uit als u klaar bent met internet- of mobiel bankieren. Controleer regelmatig (in elk geval eens per twee weken) uw bankrekening en elektronische of papieren rekeninginformatie. Meld incidenten direct aan uw bank. En natuurlijk: houd álle (pin)codes geheim!

Méér weten? Lees belangrijke informatie hierover ook eens na op: http://www.veiligbankieren.nl/nl/ of op: http://www.nvb.nl onder: 'Campagnes'.

Doordat Microsoft het besturingsprogramma voor Windows XP sinds 8 april niet langer onderhoudt, neemt het risico op misbruik toe. Er worden niet langer beveiligingsupdates geleverd. In het ergste geval kan uw bank u dan aansprakelijkheid stellen voor eventueel misbruik van uw bankrekening. U kunt dus beter overschakelen op een nieuwer besturingssysteem. Een ander risico is het gebruik van oude versies van Intrnet Explorer.

Malware, phishing en spam zijn helaas schering en inslag. Gebruik uw gezonde verstand en als u iets niet vertrouwt, neem dan contact op met uw bank.